Train Valley
Train Valley to gra o sterowaniu ruchem pociągów - w najprostszy z możliwych sposobów. I jest w tym rewelacyjna!
O co chodzi?
Rozgrywkę zaczynamy na niedużej mapie, na której rozmieszczone są dwie lub trzy stacje w różnych kolorach. Mamy też pewien zasób gotówki na start - i to wszystko. Co jakiś czas na jednej ze stacji pojawi się pociąg oznaczony kolorem stacji docelowej. Zadaniem gracza jest wybudować tory i tak przestawiać zwrotnice, aby poprowadzić pociągi bezpiecznie do celu podróży. Proste? Teoretycznie tak.
Problem polega na tym, że wraz z upływem czasu pojawiają się nowe stacje i nowe pociągi, a wraz z nimi - także i nowe lokomotywy, które skracają czasy przejazdu, dając coraz mniej czasu na manewrowanie zwrotnicami. Na szczęście zarówno grę, jak i każdy pociąg z osobna można zatrzymać, aby dokonać niezbędnych poprawek na trasie.
Jak nietrudno się domyślić, na ekranie dzieje się bardzo dużo na raz. Na przykład jest pięć stacji, na trasie są już cztery pociągi, a dwa następne czekają na wolny tor. Ogarnięcie tego, który skład powinien jechać w którą stronę bywa czasami niepokojąco frustrujące, ale w tym tkwi - moim zdaniem - urok tej gry.
Tryby rozgrywki
Kampania
Cztery kampanie po sześć misji każda - a w każdej misji trzy dodatkowe cele. Podstawowe zadanie - nie zbankrutować. Ukończenie jednej misji powoduje odblokowanie kolejnej, także w trybie zabawy (piaskownica).
Piaskownica
Każdą mapę odblokowaną w trybie kampanii można otworzyć w piaskownicy. Znika wtedy budżet oraz automatyczne generowanie pociągów - aby wysłać pociąg w trasę wystarczy kliknąć stację początkową - stacja końcowa wybierana jest losowo spośród już istniejących. Tryb ten sprawdza się idealnie jako przetarcie przed kampanią na trudniejszych mapach - można poznać układ stacji oraz wymyślić optymalną sieć torowiska.
Sterowanie
Interfejs jest bardzo przejrzysty, by nie rzec ascetyczny. Większość operacji wykonuje się myszą (kliknięcie stacji - wypuszczenie składu w drogę; kliknięcie zwrotnicy - przestawienie; kliknięcie pociągu - zatrzymanie), a klawiaturę właściwie tylko do przełączania trybu kursora. Dostępne są trzy: kontroli (przestawianie zwrotnic, sterowanie pociągami), budowy (kładzenie nowych torów odbywa się przy wciśniętym lewym przycisku myszy) oraz wyburzania. Oprócz tego grę można zatrzymać bądź przyspieszyć upływ czasu.
Podsumowanie
Train Valley opiera się na bardzo prostym pomyśle - połączenia gry logicznej i zręcznościowej - opakowanym w urocze, ładnie animowane opakowanie. Gra jest spolszczona, dostarcza świetnej zabawy i jest godna polecenia. Jedyna rzecz, która zaczęła mnie irytować już po 10 minutach rozgrywki, to muzyka. Ścieżka dźwiękowa składa się (chyba) z jednego utworu - i, co zrozumiałe, szybko się nudzi. W przeciwieństwie do gry, która jest godna polecenia.